zondag 14 november 2010

Voetbaldiner

Gisterenavond was ik samen met mijn buren uitgenodigd voor het diner bij Tiziana en Roberto. Zij wonen even buiten het dorp in een kleine boerderij. Tiziana runt hier een B&B en staat bekend om haar kookkunst, ze kookt vaak voor feesten en partijen. Geen slechte uitnodiging dus.
Op dit moment logeert er in haar B&B een Siciliaan op leeftijd, die blijkbaar ieder jaar een paar dagen bij haar komt logeren en zijn auto volpropt met Siciliaanse etenswaar. Het beloofde dus een bijzondere avond te worden. We waren niet de enige gasten, ook een aantal andere stellen waren van de partij. Het ging er typisch Italiaans aan toe. De vrouwen bevolkten de keuken en de mannen vermaakten zich luidruchtig in de woonkamer, waar twee tafels waren gedekt. Eén tafel voor de mannen en één voor de vrouwen. Want zoals Roberto het zegt: "vrouwen zitten toch maar te kleppen over vrouwenzaken". Niets voor echte mannen dus. "Toevallig" stond de mannentafel ook het dichtst bij de televisie, en die gaat hier niet uit tijdens het eten. En vanavond zeker niet want er was een voetbalwedstrijd. De ene club was Rome, de mannen waren allemaal aanhangers van deze club, maar vraag me niet tegen wie ze speelden. Maar het gejoel en geschreeuw was de eerste tijd niet van de lucht, totdat Rome met 2-1 achter kwam te staan. Toen werd het aanmerkelijk stiller.
Tegen die tijd hadden de mannen hun zitplaats al verruild voor de zithoek en waren er al twee in slaap gevallen....
Maar het eten was prima, al was het voornamelijk vis en ben ik geen viseter. Eerst pasta met tonijn, daarna Siciliaanse tomaten met verse ansjovis en frittata - een soort omelet - met inktvis. (De tonijn lustte ik wel, maar met inktvis heb ik meer moeite. Gelukkig at de hond het wel, we zijn nu dus dikke vrienden.) Alles werd begeleid door de eerste wijn van dit seizoen en ook de eerste olijfolie. En als toetje nog taart met grappa. Ik heb vannacht dus geslapen als een roos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten